بــهـــار دلــــــــ

سـبــزه سـبــز، گـــــرمـه گــــرم، بــــوی زنــدگــی...

بــهـــار دلــــــــ

سـبــزه سـبــز، گـــــرمـه گــــرم، بــــوی زنــدگــی...

بــهـــار دلــــــــ

اینجا یه گوشه ای از ذهنم رو مینویسم..
آدرس کانال تلگرامم رو برمیدارم..
به اندازه کافی اینجا خواننده خاموش داره، نمیخوام این روند داخل کانالمم باشه..
اعضای اونجا دوستانی هستن که اینجا هم فعال بودن و هستن و اکثر اوقات کنارم بودن و من ازشون ممنونم.. توی دنیای واقعی چنین دوستانی ندارم متاسفانه.. از طرفی کانالم، مثل خیلی از کانالها برنامه ریزی شده و با هدف جذب مخاطب زده نشده.. یه فضایی برای منه.. کمی خصوصی تر شاید.‌..

ممنونم که کنارمین...

آخرین مطالب
  • ۰۳/۱۲/۱۹
    238
  • ۰۳/۱۲/۱۴
    235

۲۱۶

يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۰۷:۰۱ ب.ظ

مدتیه یه چیزی توی فکرمه، خوشحال میشم تجربه هاتون رو بگین و راهنماییم کنید.. 

 

دارم به رانندگی توی جاده فکر میکنم..‌اشتباه نکنین منظورم راننده ماشین سواری و جاده نیست برای وقتی که مثلا یه خانواده میرن سفر و چند نفر از اعضا رانندگی بلدن میگم.. 

برای اولین بار که توی جاده خواستین رانندگی کنین، نظر بقیه چی بود؟! مخالفت کردن؟! 

تجربه تون چطوری بود؟! لازمه به چه چیزایی توجه کنیم که تصادف نکنیم؟ 

قبل از رانندگی توی جاده، داخل شهرم پشت فرمون نشستین؟

 

من حدودا یک سال و چند ماهه که گواهینامه ام رو گرفتم شایدم دو ساله؟! یادم نیست فعلا گواهینامه مو هم حوصله ندارم بگردم پیدا کنم ببینم چقدر گذشته، اون محدودیت یک سال رو مطمینم که گذشته.. اما مسیله مهم اینه توی این مدت من پشت فرمون ننشستم و رانندگی نکردم.. بخاطر شرایطی که اکثرا میدونین رانندگی نکردم.. 

اگر بخوام توی جاده گاهی پشت فرمون بشینم بنظرتون لازمه از چند وقت قبل داخل شهر بشینم و آیا لازمه برم اموزش مجدد ؟ 

مشکلی با رانندگی ندارم باید دوباره تمرین کنم چند باری اما توی جاده نمیدونم چجوریه.. منو میترسونه، از طرفی بابامم چشماش ضعیفه و چند وقت قبل یه چشمش رو بخاطر اب مروارید عمل کرده اون یکی چشمش رو عمل نکرده چون هنوز لازم نبود.. واسه همین رانندگی توی شب رو میخوام اگر لازم بشه یاد بگیرم که من بشینم.. 

میخوام اطلاعات داشته باشم با این که سفر و رانندگی توی جاده خبری نیست اما میخوام بدونم.. خودم رو اماده کنم.. 

ممنونم ازتون🍀💐

 

نظرات (۴)

سلام پری جان

به نظرم جاده داریم تا جاده 😄

اگه یه جاده‌ای مثل جاده چالوس مدنظرت هست که حقیقتا توصیه نمی‌کنم برای اولین بار بخوای رانندگی تو جاده رو تو همچین مسیری امتحان کنی

اما اگه جاده نسبتا خلوتی هست، ایمنه و شب‌ها بیش از حد تاریک نیست و هوا هم بارونی نیست، چرا که نه؟ یه جاده حدود یک ساعته رو انتخاب کن، یه موسیقی ملایم بذار و بزن به دل جاده

امیدوارم تجربه خوب و دلچسبی داشتی باشی 🌺

پاسخ:
سلام
😊
واقعا هم جاده داریم تا جاده.. جاده ای مثل جاده چالوس مدنظرمه😅
سمت خودمون جاده ها صافه اما توی شب خطراتی مثل اومدن شتر به سمت ماشین هست.. یهو نور میبینن میان توی جاده جلوت.. 
باید تمرین کنم داخل شهر رانندگی یاد بگیرم بعد بفکر جاده باشم.. 
فقط یه احتمال بود رانندگی توی جاده ولی الان میخوام تمرکز کنم روی رانندگی و یاد بگیرمش بعد بفکر رانندگی توی جاده باشم.. 
ممنونم🍀

سلام پری

توصیه ام اینه اول تو شهر بشین و حسابی که با ماشینت اخت شدی برو تو جاده. بیرون از شهر اگر نتونی کنترل فرمون، پدالها رو داشته باشی سختت میشه. اونجا لازمه که سرعت بگیری معمولا ۹۰ به بالا باید بری. تا ۱۱۰ تا میشه ماشین رو کنترل کرد. هرچی از ۹۰ بری بالاتر برای کنترل ماشین مهارت بیشتری بایست داشته باشی. ۱۲۰ به بالا ریسکش خیلی زیاده، چراکه نه میشه به خود ماشین اعتماد کرد، نه به جاده های پر دست انداز پرچاله که کامیونها داغونشون کردن، نه به ماشینهایی که جلوت میرن، نه به اونهایی که از روبروت میان، نه به سگهایی که یکهو وسط جاده سبز میشن، نه به اونهایی که از پشت سرت میان، نه سر اخر به خودت و کنترل حسهات میشه اعتماد کنی. از همه خطرناکتر افغانی کشها و قاچاقبرای سوختن که از پشت سرت سبز میشن و از راست یا چپت سبقت وحشتناک میگیرن. حواست خیلی به پشت سرت و طرفینت باشه. هر چند دقیقه نگاه در حد ثانیه ای به آینه هات بنداز. این کامیونها و تریلیها تو جاده خطرناکن. میدان دیدشون کوره، خودشونم خیلی ادعا دارن انگار جاده مال اونهاست. سواریها، وانتیها، موتوریها، تراکتورهایی که یکهو میان تو جاده. اصلا پدیده ان. به محض اومدن عوض حرکت تو لاین خودشون، میان سمتت. نفری که روی صندلی کنار راننده نشسته خیلی تاثیر داره. اگر دائم بترسه، بهت اعتماد نکنه و بره رو اعصابت اذیت میشی.

برای شروع با اتوبانهای نسبتا خلوت و نزدیک شروع کن. اینجوری تمرین میکنی و مهارتت زیاد میشه. زمانی که میخوای پشت فرمون بشینی حتما قوانین "ایمنی در رانندگی تدافعی"رو رعایت کن. علی الخصوص رعایت حریم یا فاصله از هر خودرویی که در حال حرکته. لازم شد دوره ایمنی در رانندگی تدافعی رو برو. برای ماها شرکت پرشین رایس دوره گذاشت. یک آقای بنام سلیمی تدریس کرد خیلی مسلط بود و در طول ۲ روز تقریبا هر انچه که راننده میتونه در زمان وقوع خطر در جاده داشته باشه برامون گفت و فیلم آموزشی نشون داد. اعم از نحوه رفع خستگی در رانندگیهای طولانی، عکس العمل زمان ترکیدن لاستیک، انحراف از مسیر، سبز شدن مانع، رعایت نکردن قوانین توسط سایر خودروها، نقاط کور خودروها، انواع لاستیکها و نحوه انتخاب اونها، رانندگی در مواقع بارانی، رانندگی در شب، خطر وجود اشیا آزاد در عقب خودرو، تنظیم آینه ها، تنظیم صندلی راننده، نحوه گرفتن فرمون تو دست، نحوه عکس العمل در زمان دیدن مانع (فقط باید پا رو از رو گاز برداری، فرمون رو سفت بچسبی و ترمز رو یک پا دو پا بگیری)، بیشتر مواقع اگر راه داری باید بتونی فرمون مثل راننده های رالی بدی یک سمت خلوت و فرار کنی. شونه خاکی و گارد ریل فوق العاده خطرناکن و اگر چرخ ماشین رو بگیرن و بهتر بگم بری روشون رحم ندارن و سریع داغون میکنن. در زمان وقوع سانحه کمربند، ایربگ، ترمز abs همه کمک دست راننده ان اما اصل خود راننده است.

رانندگی در شب ریسکش بالاست. درسته که خلوتتره علی الخصوص ساعات انتهایی شب تا خود صبح اما بدون مهارت اصلا نمیتونی بری. محدودیت میدان دید داری، علی الخصوص حیواناتی که در شب تو جاده ها یکهو پیدا میشن. خودرهای پرسرعت یا بدون چراغ منابع خطرن. خستگی و خواب آلودگی خودت میتونه خطرآفرین باشه. جاده هایی که نمیشناسی اصلا تو شب نرو.

نمیخوام بترسونمت. میخوام بهت آگاهی بدم که بدونی تو از جنس گوشت و خونی و ماشین و جاده از جنس آهن و آسفالت. این دوتا یعنی انسان و مانع سخت بهم بخورن قطعا انسان آسیب می بینه.

امیدوارم هرکجا که میخوای بری و هر موقع میخوای حرکت کنی با دانش کافی، مهارت کافی و اطمینان از سلامت جسمی و روحی خودت بعنوان راننده ای که حافظ جان خودش و سرنشین هاست بشینی پشت فرمون و برسی به مقصدت. اصلا هم عجله نکنی، سرعت مطمئن عدد خاصی نیست. فقط شرایط خودت، ماشینت، جاده و تابلوهای کنار جاده عدد رو بهت میده. گاهی لازمه کمتر بری گاهی هم میشه تندتر بری. اما تند رفتن مهارت میخواد. بازم میگم حواست به شوتیهای تو جاده و تریلیهای بیرحم باشه.

تنها نرو تو جاده. حتما با خودت کمک راننده ببر. ترجیحا دوستت باشه که سابقه رانندگی تو جاده رو داره. داداشت رو نمیدونم شاید اصلا تو مسیر ماشین رو دستت نده. بابا هم که گفتی شرایطش خاص شده. و شاید تو مواقع خطرناک نتونه کمک کننده باشه.

بازم ببخشید روده درازی کردم. مثل خواهر کوچکترمی و دوست دارم سالم بری و سالم برگردی.

پاسخ:
سلام 
خودم که ماشین ندارم و به تنهایی که نمیتونم برم داخل جاده، ولی حتما حرفتون رو به خاطر میسپرم.. خیلی نکات خوبی رو اشاره کردین. ازتون خیلی ممنونم .
سرعت 90 به بالا؟ من با سرعت بالایی که بقیه میرن مشکلی ندارم اما خودم نمیتونم بیشتر از 60 یا 70 برم... نهایت تا سرعت دنده 4 که اگر درست یادم باشه تا 80 هست... 
عه چه جالب شما گفتی سگها.. اما من شتر زیاد دیدم یکهو میان جلوی ماشین مخصوصا شبها توی مسیر شهداد یا به سمت کرمان خیلی دیدم اتفاق افتاده ... توی مسیر بم به کرمانم ماشینای شوتی و گازوئیل بر زیادن... سمت ما هم هستن ... اما سگ رو نمیدونستم.. خوبه که اشاره کردین... با این حرفایی که گفتین ترسوندین منو... قاچاقچی ها و افغان کش ها اگر از هر دو طرف سبقت میگیرن که من میترسم حاضر نیستم توی جاده رانندگی کنم... باید اول داخل شهر پس تسلط پیدا کنم بعد برم داخل جاده.. قطعا مسیر یادگیری رانندگی همینه... 
دقیقا فرد کنار راننده خیلی تاثیر گذاره.. 
این دوره رو مگر سرچ بزنم اگر انلاین بشه شرکت کرد به نظرم خوبه. 

نکات خیلی عالی ای رو اشاره کردین... میدونم هدفتون اگاهی دادنه اما خب قبل از اگاهی یافتن ادم میترسه و بعد میره دنیال اگاه شدن...
به نظرم حرفهاتون خیلی کامل بود.. من واقعا تجربه رانندگی ندارم.. اون زمانی که تمرین میرفتم خوب بودم.. ماشین رو خاموش نکردم، دنده عقب رفتنم خوب بود. دورهای یه فرمانه و دو فرمانه م هم خوب بود.. کمی پارک دوبل سخت بود... اون زمان خوب بودم اما اخرین باری که رفتم واسه تمرین.. متوجه شدم زمانی که میخوام دور بزنم نمیتونم فاصله ها رو خوب تشخیص بدم چون زمانی که اموزش میرفتم یا تمرین میرفتم که داخل شهرم رانندگی میکردم خلوت بوده و زمانی که از یه خیابون میپیچیدم داخل خیابون بعدی لاین رو میدونستم اما زودتر میچرخیدم (بلد نیستم الان مشکل رو توصیف کنم) اینو باید حتما یاد بگیرم... 
الان بعده این همه سال بخوام دوباره رانندگی رو شروع کنم پر استرسه و میترسم و خیلی هم یاد ندارم ... 
تند به هیچ عنوان نمیرم... توی جاده که به این زودی ها نمیرم ولی اگر رفتیم خانوادگی میریم اگر با برادرم بریم که خودش هست نیاز نیست من همراهی کنم.. اگر برادرم نباشه یه راننده پدرمه و دومی خوددم.. 
خواهش مبکنم روده درازی چه حرفیه.. این حرف رو نگید. خیلی لطف کردین نکات مهمی رو گفتین و خیلی عالیه که گفتین ممنونم، ممنونم که وقت ارزشمندتون رو گذاشتین و برام نوشتین و از خطرات احتمالی و تجربه هاتون گفتین.. 
خیلی ممنونم... واقعا به نکات خوبی اشاره کردین و این خیلی خوب بود...
خیلی کم پیش میاد که فردی وقت بگذاره و از همه جنبه ها و تجربه هایی که داره بنویسه.. من خوشحالم که توی این فضای مجازی دوستان مجازی خوبی مثل شما، امیر آقا ، الیشاع و سایر دوستان دارم که تجربه هاتون رو در اختیارم میگذارین🍀✨
شاد و سلامت باشین در کنار خانواده محترم و کوچولوهای نازتون 🍀✨

برای رانندگی حتما چند جلسه تمرین برین و بعدش با ماشین خودتون تمرین برین ، یه سری موقعیت ها رو هم چندین و چند بار تمرین کنید. موقعیت هایی مثل سربالایی و نیم کلاژ ، من اینو خیلی تمرین کردم ، چون اینجا پست و بلندی داره و تصور کنید که توی سربالایی توی ترافیک هستین یا توی مسیر سربالایی پمپ بنزین هستین. حالا شهر شما رو نمی دونم چجوریه ، صافه یا سربالایی زیاد داره ، توی روز یه مسیر رو کامل اشنا بشین بعد سراغ رانندگی شب برین. توی شب سرعتتون رو کمتر کنید ، از مردم انتظار نداشته باشین با لباس شبرنگ بیان توی خیابون ، معمولا لباس مشکی میپوشن یا لباسی به این رنگ دارن پس باید سرعتتون یه سرعت مطمئنه باشه که بتونید همه چیز رو مدیریت کنید. اگه لبه بلوار و در سمت سبقت هستین توی جاهایی که درخت داره و دید ندارین بهتره بیاین لاین وسط تا به هر دو طرف دید داشته باشین و یهو سورپرایز نشین.

 

صبر صبر صبر و صبوری و اگه به لحاظ ذهنی و روانی امادگیشو ندارین سمت رانندگی نرین ، اگه عصبانی هستین سمت رانندگی نرین.

پاسخ:
منم به اینکه تمرین برم چند جلسه ای فکر کردم.. پدرم میگه نمیخواد تمرین کنی راه میفتی (پدرم به من بیشتر اعتماد داره چون زمان تمریناتم بعده اون اتفاق با پدرم آموزش میرفتم دلم میخواد به حرفش اعتماد کنم و در واقع به خودم اعتماد کنم و چند باری با ماشین برم یه جای خلوت تمرین کنم و اگر نیاز دیدم برم آموزش بدون اینکه بقیه بدونن میتونم برم آموزش.. ) همکارام همه مربین و خدا رو شکر در دسترس هستن :)))

ما شهرمون سربالایی نداره نمی دونم چکاری باید انجام بدم... نیم کلاچ رو نمیدونم چجوریه.. رفتم یه کلیپ آموزشی نگاه کردم الان فهمیدم برای چه موقعیتی هست ... اینو به ما زمان آموزش یاد ندادن:/
این فقط برای مسیر های سربالایی هست و زمانی که ترافیکه؟ یا توی صف پمپ بنزین توی مسیر سربالایی هستیم؟ 
اگر مسیر سربالایی ترافیک نباشه که نیازی نیست، درسته؟ 

شهر ما خیابونا صافه... داخل شهر سرعتم از 30 بیشتر نمیشه از این لحاظ اهل سریع و تند رفتن نیستم اما خب جاده فرق داره باید با سرعت بالا رانندگی کرد... اونم فک کنم 70 نهایت 80 خوب باشه.. 
واقعنم ها.. مردم رنگ لباس هاشون تیره ست! خیابونای اینجا تنها یک لاین داره مثل شهرهای بزرگ با چند تا لاین نیست و این یکم استرس اوره... خیلی ممنونم برای گفتن این نکات خوب.. تا حالا هیچ فردی بهم این نکات رو نگفته بود یسری رو میدونستم و اکثرا برام تازگی داشت که گفتین.. 


چشم اگر احساس کنم امادگی رانندگی رو ندارم یا به لحاظ ذهنی شرایط مساعدی ندارم سمت رانندگی نمیرم... صبر هم که کلا یه بخشی از زندگیمه... گاهی از اینکه اینقدر صبوری میکنم از دست خودم کلافه میشم :))

خیلی ممنونم دوست خوبم برای نکات عالی ای که گفتی :)

سلام

من فکر میکنم این برای نفر دوم صادق تره که نفر اول بهش بگه برای رانندگیش باید چیکار بکنه یا نه

 

برای اولین بار خب من خودم اولین راننده بودم و بقیه میگفتن که مراقب باش ولی مثلا برای نفر دوم که مادرم باشه ، گاهی با اینکه حرص میخوردم ولی سعی میکردم که خودمو جای اون بذارم و بهش بیشتر تمرین بدم یا کاری کنم که عجله نکنه ، چون رانندگی دقت و تمرکز میخواد و مهارت هم یه روز بدست نمی یاد. میگفتم اگه میخوای اروم بری از لاین کند رو برو ولی حدقل سرعت مثلا 40 تا باشه و کمتر نشه ، چیزی حواسشو پرت نکنه ، یه جاهایی حین رانندگی مشورت میدادم که این کار رو بکنه یا بهتره اینکار رو بکنه

 

------

توی رانندگی همیشه فاصله رو رعایت کنید و نگاهم نکنید بخاطر رعایت فاصله شما یه ماشین میاد جلوتون ، از دست بقیه حرص نخورین ، کار خودتون رو بکنید. سرعت مطمئنه سرعتی هست که بتونید ماشین رو کنترل کنید . این سرعت با توجه به مهارت برای هر کسی و در هر موقعیتی فرق میکنه. توی جاهایی که نمیشناسین و تاریک هست براتون با سرعت کمتری رانندگی کنید اینطوری مطمئن تره چون به نظر من اون تاریکه و درکی ازش نداره و اشناییتی نیست.

 

 

پاسخ:
سلام 
نفر دوم؟ بین نفر اول و دومی که پشت فرمون میشینن مگر فرقه؟ 

بعنوان اولین راننده، اعتماد بقیه به شما بیشتر بوده و خیالشون از این جهت راحت بوده که شما رانندگی کردین، معمولا بین اطرافیان به شخصه وقتی کسی سالها رانندگی کرده باشه بهش اعتماد بیشتری دارم و فقط میگم مراقب باش.. اما خب من داخل شهر هم تجربه رانندگی ندارم و این از اعتماد به نفس من احتمال زیاد کم میکنه علی الخصوص اگر اطرافیان استرس بدن.. چون ممکنه من که راننده هستم با احتیاط برم اما یه نفر برای مزاحمت از سمت راست که خلافه با سرعت رد بشه و این باعث میشه بقیه صداشون در بیاد (واقعیتش همچین تجربه ای داشتم.. زمانی که برای امتحان میرفتم تمرین کنم دو تا ماشین از دو طرف ما یکهو با سرعت رد شدن من سمت چپ رو دیدم و میخواستم بیام راست که راه باز بود فاصله بگیرم که رد میشه با سرعت، مشکلی پیش نیاد که یکهو از سمت راستمم ماشین رد شد و خوشبختانه من که توی مسیر مستقیم بودم ماشین رو هنوز جابجا نکرده بودم برم راست.. با اینکه من مقصر نبودم اما صدای برادرم در اومد که مراقب باش.. از لحن گفتارش ناراحت شدم منکه قصدم بی احتیاطی نبود اما خب ندیدم ماشین رو... من ماشینو از داخل آینه جلو و راست پشت سرمون ندیدم چون توی دیدم نبود بعدم سبقت از سمت راست کلا ممنوعه.. اشتباه میگم؟ )
به هر حال بخاطر این تجربه میترسم ... چه خوبه که سعی میکردین خودتون رو جای مادرتون بگذارین این خودش خیلی کمک کننده ست و اعتماد بنفس فردی که تازه رانندگی یاد گرفته و گواهینامه گرفته رو بیشتر میکنه... نکات خوبی رو اشاره کردین.. چقدر خوبه... فردی مثل شما که راهنمایی کنه خیلی خوبه... 

خیلی ازتون ممنونم برای نکات خوبی که گفتین. سعی میکنم حرفها و نکاتی که گفتین رو به خاطر بسپرم و سعی کنم رانندگی رو اگر فرصتی ایجاد شد تمرین کنم و سعی کنم هیجاناتم رو هم کنترل کنم... توی تاریکی تا حالا رانندگی نکردم جز یک بار... امیدوارم بتونم اعتماد بنفس از دست رفته ام برای رانندگی رو بدست بیارم... 
در واقع میترسم... 

خیلی ازتون ممنونم برای نکات خوبی که گفتین و اینکه تجربه تون رو با من به اشتراک گذاشتین. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">